Aktualności

KOMUNIKAT "DOBRY START"

 

29-06-2018

 

 


KOMUNIKAT



"Dobry Start"



Świadczenie „Dobry Start” wynosi 300 złotych dla każdego uczącego się dziecka. Jest to świadczenie uzyskiwane na wniosek, bez względu na dochody.  




Dla kogo wsparcie?



Świadczenie "Dobry Start" przysługuje raz w roku na rozpoczynające rok szkolny dzieci do ukończenia 20 roku życia.



Dzieci niepełnosprawne uczące się w szkole otrzymają je do ukończenia przez nie 24 roku życia.



Świadczenie dobry start przysługuje także w przypadku:





  • ukończenia 20 roku życia przez dziecko lub osobę uczącą się przed rozpoczęciem roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko lub osoba ucząca się kończy 20 rok życia;


  • ukończenia 24 roku życia przez dziecko lub osobę uczącą się przed rozpoczęciem roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko lub osoba ucząca się kończy 24 rok życia – w przypadku dzieci lub osób uczących się legitymujących się orzeczeniem o niepełnosprawności.




Programem nie zostały objęte dzieci uczęszczające do przedszkola oraz dzieci realizujące roczne przygotowanie przedszkolne w tzw. zerówce w przedszkolu lub szkole.



 
Jak otrzymać świadczenie "Dobry Start"?



Aby otrzymać wsparcie, należy złożyć wniosek. Mogą to zrobić: rodzice, opiekun prawny lub opiekun faktyczny dziecka, osoba ucząca się (oznacza to osobę pełnoletnią uczącą się w szkole, niepozostającą na utrzymaniu rodziców w związku z ich śmiercią lub w związku z ustaleniem wyrokiem sądowym lub ugodą sądową prawa do alimentów z ich strony).



 
Gdzie złożyć wniosek?



Wnioski o świadczenie „Dobry start” będą przyjmowane i rozpatrywane przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Brzezinach.




Zachęcamy jednak do skorzystania z możliwości złożenia wniosku przez internet. Podobnie jak w przypadku świadczenia wychowawczego (500+), wnioski elektroniczne o świadczenie „Dobry start” będzie można składać za pośrednictwem bankowości elektronicznej, Portalu Informacyjno-Usługowego Emp@tia
http://empatia.mrpips.gov.pl/



 



Kiedy złożyć wniosek?



Od 1 lipca 2018 r. będzie można złożyć wnioski elektroniczne, m. in. za pośrednictwem:





  • Bankowości elektronicznej




·         Portalu Informacyjno-Usługowego Emp@tia http://empatia.mrpips.gov.pl/



Od 1 sierpnia 2018 r. będą przyjmowane wnioski tradycyjne (papierowe) złożone osobiście bądź przesłane za pośrednictwem poczty.



Ważne! Ostateczny termin na ubieganie się o świadczenie „Dobry start” upływa 30 listopada 2018 r. Wniosek złożony po tym terminie pozostanie bez rozpatrzenia.



Kiedy rodzina otrzyma pomoc?



Ustalenie prawa do świadczenia „Dobry start” oraz jego wypłata będzie następować w terminie do 2 miesięcy (licząc od dnia złożenia wniosku wraz z dokumentami). W przypadku wniosków kompletnych złożonych w lipcu lub sierpniu, rodziny otrzymają świadczenie „Dobry start” nie później niż 30 września. 



Uproszczona procedura



W celu usprawnienia i przyspieszenia procesu przyznawania świadczenia „Dobry start” zrezygnowano z konieczności wydania i doręczenia decyzji administracyjnej – będą one wydawane jedynie w przypadku odmowy przyznania świadczenia, a także w sprawach nienależnie pobranych świadczeń.



Wnioskodawcy zostanie przesłana informacja o przyznaniu świadczenia dobry start na wskazany przez niego adres poczty elektronicznej – o ile wnioskodawca wskazał adres poczty elektronicznej we wniosku. W przypadku gdy wnioskodawca nie wskazał adresu poczty elektronicznej, zostanie on poinformowany  o możliwości  osobistego odebrania informacji o przyznaniu świadczenia dobry start.


  



  
                                                        UWAGA!



Dotyczy terminów składania wniosków w sprawie świadczeń rodzinnych, świadczeń wychowawczych i świadczeń z funduszu alimentacyjnego.



Wnioski o ww. świadczenia przyznane na nowy okres zasiłkowy/świadczeniowy 2018/2019, można składać:



1)      drogą elektroniczną już od 1 lipca 2018 r. za pośrednictwem:



·         bankowości elektronicznej,



·         Portalu Informacyjno-Usługowego Emp@tia http://empatia.mrpips.gov.pl/,



·         ePUAP,



·         PUE ZUS (dot. świadczenia wychowawczego)



2)      drogą tradycyjną (papierową) od 1 sierpnia 2018 r. – za pośrednictwem poczty lub osobiście w tut. Ośrodku.



 
Druki wniosków i załączniki do tych wniosków można pobrać w siedzibie MOPS  w Brzezinach przy ul. Św. Anny 57



 



Wzory są dostępne również pod adresem:
https://www.mpips.gov.pl/wsparcie-dla-rodzin-z-dziecmi/wzory-wnioskow-o-swiadczenia-dla-rodzin/



 



 


Wszelkie informacje udzielane są w Sekcji Świadczeń Rodzinnych w pokoju nr 2 i 3 oraz telefonicznie – (046) 874-12-95 lub (046) 874-02-80



UWAGA!
Prawo do świadczeń rodzinnych, świadczenia wychowawczego (500+) oraz świadczeń z funduszu alimentacyjnego ustala się na podstawie dochodu uzyskanego przez rodzinę w roku kalendarzowym 2017.



Zasiłek rodzinny wraz z dodatkami przysługuje osobom uprawnionym, jeżeli dochód w przeliczeniu na osobę nie przekracza 674,00 zł, natomiast, jeśli członkiem rodziny jest dziecko niepełnosprawne chcąc skorzystać z zasiłku rodzinnego dochód nie może przekroczyć 764,00 zł.



Świadczenie wychowawcze (500+) przysługuje osobom uprawnionym, jeżeli dochód w przeliczeniu na osobę nie przekracza 800,00 zł, natomiast, jeśli członkiem rodziny jest dziecko niepełnosprawne chcąc skorzystać ze świadczenia wychowawczego dochód nie może przekroczyć 1200,00 zł.



Świadczenia z funduszu alimentacyjnego przysługują osobom uprawnionym, jeżeli dochód w przeliczeniu na osobę nie przekracza 725,00 zł.



Do wniosku o ustalenie uprawnień do pobierania zasiłku rodzinnego wraz z dodatkami, świadczenia wychowawczego (500+) oraz świadczenia z funduszu alimentacyjnego w okresie zasiłkowym 2018/2019 należy dołączyć przede wszystkim:




  1. Osoby, które nie pracowały w 2017 r. a podjęły pracę w 2018 r. zobowiązane są do doręczenia zaświadczenia o zatrudnieniu oraz o uzyskanym dochodzie netto za drugi miesiąc od uzyskania dochodu.


  2. Osoby, które utraciły źródło dochodu z roku 2017 przedstawiają świadectwo pracy, lub inny dokument potwierdzający utratę źródła dochodu.


  3. Potwierdzenie uzyskania innych dochodów w 2017 roku:



-oświadczenie o wielkości gospodarstwa rolnego w hektarach przeliczeniowych
-zaświadczenie o uzyskanych stypendiach szkolnych na dzieci w roku 2017
-oświadczenie o uzyskanych alimentach na dzieci, lub w przypadku uzyskiwania świadczeń z funduszu alimentacyjnego zaświadczenie kornika o wyegzekwowanych alimentach w roku 2017



-zaświadczenie Komornika o bezskutecznej egzekucji (tylko do ubiegania się o świadczenia z funduszu alimentacyjnego)




  1. W przypadku prowadzenia działalności gospodarczej zaświadczenie z Urzędu Skarbowego:
    -gdy działalność w formie ryczałtu zaświadczenie zawierające: formę opłacanego podatku, wysokość przychodu, stawkę podatku, wysokość opłacanego podatku
    -gdy działalność w formie karty podatkowej zaświadczenie zawierające wysokość opłaconego podatku.


  2. Oświadczenie o zatrudnieniu oraz okresie udzielonego urlopu wychowawczego ( w przypadku składania wniosku o dodatek do zasiłku rodzinnego z tytułu opieki nad dzieckiem w okresie korzystania z urlopu wychowawczego)